|
Być odpowiedzialnym-co to znaczy?
|
Od 01.01.2015 odwiedzono tę wizytówkę 9774 razy.
Chcesz zwiększyć zainteresowanie Twoją jednostką?
Zaprezentuj w naszym informatorze swoją jednostkę ->>>
|
|
* szkolnictwo.pl - najpopularniejszy informator edukacyjny - 1,5 mln użytkowników miesięcznie
Platforma Edukacyjna - gotowe opracowania lekcji oraz testów.
Prezentuję konspekt zajęć bibliotecznych dla uczniów kl.II gimnazjum w oparciu o tekst "Małego Księcia" z zabawami twórczymi i terapeutycznymi. Cele operacyjne: Uczeń po zajęciach:
- rozumie znaczenie pojęć: odpowiedzialność, odpowiedzialny,
- ma poczucie odpowiedzialności za..., wobec...,
- umie nawiązywać kontakty międzyludzkie,
- umie wyrazać uczucia,
- umie pracować w zespole,
- umie korzystać ze słowników (wyrazów bliskoznacznych, języka polskiego, frazeologicznego).
Metody: praca indywidualna i zespołowa, drama. Pomoce dydaktyczne:
- ksiązka A.de Saint-Exupery'ego "Mały Ksiązę",
- słowniki,
- znaczki określające nastrój,
- kartki samoprzylepne,
- kartki czyste.
Przebieg zajęć:
- Powitanie uczestników i prośba o wybranie, a następnie przypięcie do ubrania znaczka określającego ich dzisiejszy nastrój.
- Zabawa integrująca "Zapamiętujemy swoje imiona". Uczeń dodaje do swojego imienia przymiotnik, który mógłby go określić i do tego rozpoczynający się na taką samą literę jak jego imię, np. atrakcyjna Agata. Kolejny uczeń najpierw powtarza imię z określeniem poprzednika, a następnie swoje własne-równiez z przymiotnikiem. Zabawa jest zakończona, gdy ostatni uczeń powtórzy imiona z określeniem wszystkich osób oraz swoje własne.
- Podanie tematu. Wyjaśnienie, ze zajęcia pozwolą zrozumieć, co to znaczy "być odpowiedzialnym".
- Wypisanie przez uczestników jak największej liczby synonimów do wyrazów "odpowiedzialność", "odpowiedzialny" (np. solidny, obowiązkowy). W razie trudności uczniowie mogą korzystać ze słowników. Następnie kazdy samodzielnie pisze trzy zdania, w których uzyje wybrane synonimy. Odczytanie prac.
- Zabawa "Siatka". Ochotnik staje na końcu sali i czuwa nad bezpiecznym dotarciem do celu pozostałych uczestników, którzy biegną tam z zamkniętymi oczami. Nalezy umozliwić kazdemu chętnemu wejście w rolę "przewodnika".
Po wykonaniu ćwiczenia przez wszystkich ochotników, uczniowie siadają w kręgu i dyskutują o swoich odczuciach związanych z zabawą (Co czułeś jako "przewodnik"? Jakie były twoje odczucia, kiedy usiłowałeś dotrzeć do celu z zamkniętymi oczami?).
- Odczytanie fragmentu ksiązki A. de Saint-Exupery'ego "Mały Ksiązę", rozdziału w którym Mały Ksiązę spotyka Lisa. Rozmowa na temat lekcji, której Lis udzielił Małemu Księciu.
- Drama. Uczestnicy stają obok siebie, zamykają oczy i wyobrazają sobie, jak Mały Ksiązę opiekuje się, troszczy o rózę, chroni ją przed zimnem, wiatrem, podlewa, zakrywa kloszem, jest za nią odpowiedzialny. Na klaśnięcie uczniowie stają w pozie.
- Na zakończenie spotkania uczniowie kończą zdania:
- Na dzisiejszych zajęciach dowiedziałem się.....
- Podobało mi się.....
- Nie podobało mi się.....
Kartki z odpowiedziami przyklejają do tablicy.
- Podziękowanie za udział w zajęciach.
Opracowała Anna Majcherek |
Umieść poniższy link na swojej stronie aby wzmocnić promocję tej jednostki oraz jej pozycjonowanie w wyszukiwarkach internetowych:
X
Zarejestruj się lub zaloguj,
aby mieć pełny dostęp do serwisu edukacyjnego.
www.szkolnictwo.pl
e-mail: zmiany@szkolnictwo.pl - największy w Polsce katalog szkół - ponad 1 mln użytkowników miesięcznie
Nauczycielu! Bezpłatne, interaktywne lekcje i testy oraz prezentacje w PowerPoint`cie --> www.szkolnictwo.pl (w zakładce "Nauka").
|
|
|